[gtranslate]

01

Oct

Przygotuj się do biegu OCR – co jeść będąc wegetarianinem

Przygotuj się do startu w biegu OCR – podpowiadamy co jeść będąc wege!

Tenisistka Venus Williams, bokser Mike Tyson, ultra maratończyk Michael Arnstein, czy sprinter olimpijski Carl Lewis – to tylko część znanych sportowców, którzy deklarują się jako wegetarianie.

Specjalnie dla Was – w światowy dzień wegetarian – piszemy o tym jak, będąc wege, dbać o prawidłową dietę!

Robienie formy, wymaga od każdego dwóch podstawowych czynników: odpowiednio zbilansowanej diety, oraz systematycznych treningów.

Dziś zakładamy, że każdy kto czyta ten artykuł – trenuje lub zaczyna swoją przygodę z ćwiczeniami.

Dieta wegetariańska, szczególnie dla osób uprawiających sport, powinna być urozmaicona i zawierać produkty o wysokiej zawartości białka oraz węglowodanów. Równie ważne są składniki mineralne i witaminy. Chcesz się przygotować do startu w biegu OCR? Przeczytaj uważnie dzisiejszy artykuł!

Rezygnując z mięsa, musimy znaleźć odpowiednie zamienniki, dzięki którym poziom składników odżywczych w naszej diecie nie zostanie przez nas zaniedbany. Przykładowo w 100g piersi z kurczaka znajduje się 19,3g białka, natomiast w tej samej ilości jaja kurzego – 12,5g. Wydawać się może, że musielibyśmy jeść prawie dwa razy więcej, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom białka w organizmie. Są jednak produkty takie jak np. ser żółty, który w 100g ma aż 27g białka – zatem wystarczy odpowiednio ułożyć dietę, aby była ona dla nas odpowiednia.

Poniżej przedstawiamy w jakim produktach, możecie znaleźć odpowiednie składniki odżywcze.

Białko

Składnik ten pełni w organizmie przede wszystkim funkcje budulcowe i regulacyjne. Dzięki niemu m.in rosną mięśnie. Najlepszymi żródłami są: kasza gryczana, pestki dyni, nasiona chia i słonecznika, soczewica ugotowana, orzechy arachidowe, kukurydza, mąka jęczmienna.

Węglowodany

Są głównym źródłem energii, zwłaszcza dla naszego mózgu. Znależć można je m.in w produktach zbożowych, a także w suchych nasionach roślin strączkowych. Mniejszych ilości dostarczają owoce, a także warzywa.

Wapń

Bierze udział m.in. w procesie skurczu i rozkurczu mięśni. Najbogatszymi źródłami dobrze przyswajalnego wapnia są mleko i nabiał. Oprócz tego: migdały, orzechy, figi, sezam, szpinak, jarmuż czy kapusta. Rekomendowana dawka wapnia dla sportowców od 19 do 50 lat to 1000-1500 mg dziennie.

Żelazo

Jego niedobór może zmniejszać wydolność organizmu. Najlepszymi roślinnymi źródłami żelaza są: buraki, soja, fasola, tofu, soczewica, suszone ziarna dyni, natka pietruszki i inne zielone warzywa, ziemniaki, masło sezamowe tahini czy ziarno quinoa. Pamiętaj! Aby zwiększyć wchłaniane żelaza z produktów roślinnych, łącz produkty o wysokiej zawartości żelaza z produktami bogatymi w witaminę C, np. pomidorami, papryką czy cytrusami.

Witamina B12

Jej niedobór grozi anemią. Nie występuje w produktach pochodzenia roślinnego, więc wegetarianie muszą dostarczać witaminę B12 suplementami diety lub produktami o nią wzbogaconymi (należą do nich np. niektóre mleka sojowe).

Cynk

Najlepsze źródła dla osób wege, to: pestki słonecznika i dyni, groch, bób, fasola, jaja czy pełnoziarniste pieczywo. Dzienna dawka: ok. 15 mg.

Magnez i potas

W przypadku tych dwóch składników mineralnych, istotnych dla sportowców, wegetarianie mają przewagę nad mięsożercami, bo głównymi źródłami magnezu i potasu są produkty roślinne np. buraki, botwina, bataty, banany, pomidory, szpinak.

Pamiętajcie! Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa do treningu i zdrowego trybu życia! 🙂

Potrzebujesz większej dawki motywacji? Odpowiednia motywacja do treningu jest niezbędna do tego, aby przynosił on oczekiwane efekty. Dbaj o to, aby trening był tak zaplanowany, żeby sprawiał Ci przyjemność – ENJOY YOUR WORKOUT!  Odwiedź nas w mediach społecznościowych: Facebook i Instagram!
Walentynkowe pakiety dostępne tutaj: bit.ly/SR-sklep

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat biegu? Sprawdź FAQ  i inne Aktualności !

Gotowy na podjęcie wyzwania? Zapisz się na Survival Race!

Sortuj według tagów:

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

    Zapoznałem/am się z Polityką Prywatności.

    Array ( [ID] => 4730 [key] => field_5f8ed573173a8 [label] => Instagram - galeria [name] => insta_gallery [aria-label] => [prefix] => acf [type] => repeater [value] => Array ( [0] => Array ( [img] => Array ( [ID] => 10975 [id] => 10975 [title] => girls2023 [filename] => girls2023.webp [filesize] => 35608 [url] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023.webp [link] => https://survivalrace.pl/galeria/attachment/girls2023/ [alt] => [author] => 5 [description] => [caption] => [name] => girls2023 [status] => inherit [uploaded_to] => 4428 [date] => 2023-10-30 09:33:51 [modified] => 2023-10-30 09:33:51 [menu_order] => 0 [mime_type] => image/webp [type] => image [subtype] => webp [icon] => https://survivalrace.pl/wp-includes/images/media/default.png [width] => 800 [height] => 533 [sizes] => Array ( [thumbnail] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023-400x400.webp [thumbnail-width] => 400 [thumbnail-height] => 400 [medium] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023.webp [medium-width] => 800 [medium-height] => 533 [medium_large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023-768x512.webp [medium_large-width] => 768 [medium_large-height] => 512 [large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023.webp [large-width] => 800 [large-height] => 533 [1536x1536] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023.webp [1536x1536-width] => 800 [1536x1536-height] => 533 [2048x2048] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/10/girls2023.webp [2048x2048-width] => 800 [2048x2048-height] => 533 ) ) [link] => https://survivalrace.pl/galeria/ [title] => [subtitle] => ) [1] => Array ( [img] => Array ( [ID] => 10786 [id] => 10786 [title] => poznan-dziekujemy [filename] => poznan-dziekujemy.png [filesize] => 267070 [url] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [link] => https://survivalrace.pl/aktualnosci/poznan-dziekujemy-2/attachment/poznan-dziekujemy/ [alt] => [author] => 5 [description] => [caption] => [name] => poznan-dziekujemy [status] => inherit [uploaded_to] => 10785 [date] => 2023-06-27 12:21:16 [modified] => 2023-06-27 12:21:16 [menu_order] => 0 [mime_type] => image/png [type] => image [subtype] => png [icon] => https://survivalrace.pl/wp-includes/images/media/default.png [width] => 750 [height] => 501 [sizes] => Array ( [thumbnail] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy-400x400.png [thumbnail-width] => 400 [thumbnail-height] => 400 [medium] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [medium-width] => 750 [medium-height] => 501 [medium_large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [medium_large-width] => 750 [medium_large-height] => 501 [large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [large-width] => 750 [large-height] => 501 [1536x1536] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [1536x1536-width] => 750 [1536x1536-height] => 501 [2048x2048] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2023/06/poznan-dziekujemy.png [2048x2048-width] => 750 [2048x2048-height] => 501 ) ) [link] => https://survivalrace.pl/galeria/ [title] => [subtitle] => ) [2] => Array ( [img] => Array ( [ID] => 9505 [id] => 9505 [title] => kafelki3-3 [filename] => kafelki3-3-2.jpg [filesize] => 98968 [url] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [link] => https://survivalrace.pl/kafelki3-3/ [alt] => [author] => 16 [description] => [caption] => [name] => kafelki3-3 [status] => inherit [uploaded_to] => 0 [date] => 2022-11-30 11:51:57 [modified] => 2022-11-30 11:51:57 [menu_order] => 0 [mime_type] => image/jpeg [type] => image [subtype] => jpeg [icon] => https://survivalrace.pl/wp-includes/images/media/default.png [width] => 371 [height] => 280 [sizes] => Array ( [thumbnail] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [thumbnail-width] => 371 [thumbnail-height] => 280 [medium] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [medium-width] => 371 [medium-height] => 280 [medium_large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [medium_large-width] => 371 [medium_large-height] => 280 [large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [large-width] => 371 [large-height] => 280 [1536x1536] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [1536x1536-width] => 371 [1536x1536-height] => 280 [2048x2048] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-3-2.jpg [2048x2048-width] => 371 [2048x2048-height] => 280 ) ) [link] => https://survivalrace.pl/galeria/ [title] => [subtitle] => ) [3] => Array ( [img] => Array ( [ID] => 9224 [id] => 9224 [title] => AGA_7374 [filename] => AGA_7374.jpg [filesize] => 31935 [url] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374.jpg [link] => https://survivalrace.pl/galeria/attachment/aga_7374/ [alt] => [author] => 5 [description] => [caption] => [name] => aga_7374 [status] => inherit [uploaded_to] => 4428 [date] => 2022-10-13 11:10:26 [modified] => 2022-10-13 11:10:26 [menu_order] => 0 [mime_type] => image/jpeg [type] => image [subtype] => jpeg [icon] => https://survivalrace.pl/wp-includes/images/media/default.png [width] => 1000 [height] => 668 [sizes] => Array ( [thumbnail] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374-400x400.jpg [thumbnail-width] => 400 [thumbnail-height] => 400 [medium] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374-800x534.jpg [medium-width] => 800 [medium-height] => 534 [medium_large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374-768x513.jpg [medium_large-width] => 768 [medium_large-height] => 513 [large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374.jpg [large-width] => 1000 [large-height] => 668 [1536x1536] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374.jpg [1536x1536-width] => 1000 [1536x1536-height] => 668 [2048x2048] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/10/AGA_7374.jpg [2048x2048-width] => 1000 [2048x2048-height] => 668 ) ) [link] => https://survivalrace.pl/galeria/ [title] => [subtitle] => ) [4] => Array ( [img] => Array ( [ID] => 9515 [id] => 9515 [title] => kafelki3-5 [filename] => kafelki3-5-2.jpg [filesize] => 57156 [url] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [link] => https://survivalrace.pl/kafelki3-5/ [alt] => [author] => 16 [description] => [caption] => [name] => kafelki3-5 [status] => inherit [uploaded_to] => 0 [date] => 2022-11-30 11:52:01 [modified] => 2022-11-30 11:52:01 [menu_order] => 0 [mime_type] => image/jpeg [type] => image [subtype] => jpeg [icon] => https://survivalrace.pl/wp-includes/images/media/default.png [width] => 371 [height] => 280 [sizes] => Array ( [thumbnail] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [thumbnail-width] => 371 [thumbnail-height] => 280 [medium] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [medium-width] => 371 [medium-height] => 280 [medium_large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [medium_large-width] => 371 [medium_large-height] => 280 [large] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [large-width] => 371 [large-height] => 280 [1536x1536] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [1536x1536-width] => 371 [1536x1536-height] => 280 [2048x2048] => https://survivalrace.pl/wp-content/uploads/2022/11/kafelki3-5-2.jpg [2048x2048-width] => 371 [2048x2048-height] => 280 ) ) [link] => https://survivalrace.pl/galeria/ [title] => [subtitle] => ) ) [menu_order] => 18 [instructions] => [required] => 0 [id] => [class] => [conditional_logic] => 0 [parent] => 6 [wrapper] => Array ( [width] => [class] => [id] => ) [collapsed] => [min] => 0 [max] => 0 [layout] => table [button_label] => Add Row [_name] => insta_gallery [_valid] => 1 [sub_fields] => Array ( [0] => Array ( [ID] => 4731 [key] => field_5f8ed676cc442 [label] => Zdjęcie [name] => img [aria-label] => [prefix] => acf [type] => image [value] => [menu_order] => 0 [instructions] => [required] => 0 [id] => [class] => [conditional_logic] => 0 [parent] => 4730 [wrapper] => Array ( [width] => [class] => [id] => ) [return_format] => array [preview_size] => medium [library] => all [min_width] => [min_height] => [min_size] => [max_width] => [max_height] => [max_size] => [mime_types] => [_name] => img [_valid] => 1 [parent_repeater] => field_5f8ed573173a8 ) [1] => Array ( [ID] => 4732 [key] => field_5f8ed67ecc443 [label] => Link [name] => link [aria-label] => [prefix] => acf [type] => url [value] => [menu_order] => 1 [instructions] => [required] => 0 [id] => [class] => [conditional_logic] => 0 [parent] => 4730 [wrapper] => Array ( [width] => [class] => [id] => ) [default_value] => [placeholder] => [_name] => link [_valid] => 1 [parent_repeater] => field_5f8ed573173a8 ) [2] => Array ( [ID] => 4733 [key] => field_5f8ed68fcc444 [label] => Tytuł [name] => title [aria-label] => [prefix] => acf [type] => text [value] => [menu_order] => 2 [instructions] => [required] => 0 [id] => [class] => [conditional_logic] => 0 [parent] => 4730 [wrapper] => Array ( [width] => [class] => [id] => ) [default_value] => [placeholder] => [prepend] => [append] => [maxlength] => [_name] => title [_valid] => 1 [parent_repeater] => field_5f8ed573173a8 ) [3] => Array ( [ID] => 4734 [key] => field_5f8ed696cc445 [label] => Podtytuł [name] => subtitle [aria-label] => [prefix] => acf [type] => text [value] => [menu_order] => 3 [instructions] => [required] => 0 [id] => [class] => [conditional_logic] => 0 [parent] => 4730 [wrapper] => Array ( [width] => [class] => [id] => ) [default_value] => [placeholder] => [prepend] => [append] => [maxlength] => [_name] => subtitle [_valid] => 1 [parent_repeater] => field_5f8ed573173a8 ) ) [rows_per_page] => 20 )